13 tips til at få det bedste tilbud fra nedriveren

Du har formentlig ikke skrevet et udbudsmateriale før. Og det kan være en kompliceret opgave at udforme et udbud. Hvad skal der stå i det, og hvordan skal det sættes op?

Herunder er 13 tips til hvad du skal forholde dig til i dit udbud.

Tag altid udgangspunkt i din miljøkortlægning. Har du fået udført en grundig kortlægning, har du de bedste forudsætninger for at få et godt udbud.


#1
Udbyd arbejdet til 3-4 entreprenører – og fortæl dem, at andre også giver et tilbud.

#2
Beskriv kort og præcist omfanget af projektet. Hvad er adressen, bygningsnummer og evt. en mindre overordnet beskrivelse af projektet. Vedlæg også din miljøkortlægning – for eksempel ved at vedhæfte dit link til din Milva miljørapport.

#3
Hvornår ønskes arbejdet udført? Spørg eventuelt entreprenøren, hvor længe det tager og vær opmærksom på, om du har en deadline. Aftal start- og slutdato. 

#4
Hvornår skal tilbuddet afgives, hvordan skal det afgives (pr. e-mail eller telefon) – og hvad er tildelingskriteriet?

Er det den laveste pris, der får opgaven? Elleren ”Mest fordelagtige tilbud”-model, hvor du også lægger vægt på andre ting? Det er nødvendigt med en gennemsigtig proces for vurdering af indkomne tilbud. Både for at få de mest retvisende tilbud – og for din egen skyld.

#5
Husk at give alle indbudte det samme oplyste grundlag at give tilbuddet på. Herunder miljørapporten, nedrivningstilladelse, evt. oversigtskort, udbudsdokumenter mv.

#6
Der kan eventuelt laves en gennemgang på adressen, inden entreprenøren afgiver tilbud. Aftal at entreprenøren på denne baggrund giver en fastpris. 

#7
Hvad skal entreprenøren bidrage med? 
Sanering og nedbrydning i fuldt omfang ”efter gældende lovgivning ift. håndtering af miljøfremmede stoffer, værnemidler og bortskaffelse efter kommunens anvisning” eller er der nogle ting, du selv vil fjerne?
Sortering og bortkørsel inkl. alle afgifter. Eller er der emner, som du som bygherre selv ønskerat håndtere eller bygningsdele, du ønsker at overtage/genanvende? Beskriv hvilke, hvis det er tilfældet.
Er der i øvrigt specielle forhold, der skal tages hensyn til, såsom bygninger/anlæg der skal bevares, herunder også træer og buske? Det kan være relevant at udlægge køreplader på arealet for at beskytte rodsystemer og belægninger samt evt. beskyttelse mod barkskader, evt. ved omvikling med isoleringsmåtter eller opstilling af hegn omkring træer. 

#8 
Forsyningsforhold – altså, hvem skal stå for at afbryde vand, el, spildevand, øvrige (tlf., fiber mv.)? Og skal det afmeldes? Hvis der skal bygges på grunden, kan det være dyrt at afmelde, hvis det senere skal genetableres. Tag eventuelt dialog om dette. Og hvad med fjernelse og afpropning af vand, el, spildevand og øvrige ledninger indtil skel/ledning i drift?

Hvor og hvordan skal der etableres byggestrøm,-vand og -afløb? Og hvem afholder omkostninger til forbrug? Huskat aflæse målere ved start og slut.

#9
Inkluderer præcisering af, at entreprenøren bærer det fulde ansvar for: 
Bygningens stabilitet under nedrivning 
Sikring af nabobygninger/-anlæg mv. mod beskadigelse 
Beskadigelse af offentlige vej- og fortovsarealer herunder også ledninger 
Beskadigelse af forsyninger/rør/ledninger i jorden.    

#10
Hvordan arealet ønskes afleveret? Skal kælderen for eksempel fyldes med sand, stabilgrus eller lignende til omgivende terræn. Og hvad med planering?

Hvis der skal opføres et nyt hus på grunden, er det en god ide at spørge dem, der skal opføre dette, hvordan de vil have grunden leveret.

#11
Klar aftale omkring betaling. Hvornår skal der betales, og hvortil? Skal det være i rater, måned eller 14. dag, eller i forhold til fremdrift i projektet, for eksempel:
Betaling vedfaseskift, byggeplads, sanering, nedbrydning 
Endelig afregning skal afhænge af dokumentation for korrekt bortskaffelse af affald i form afvejesedler eller lignende. 

#12
Aftale omkring kontrol af processer. Det er i sidste ende dit ansvar som bygherre, at der er styr på tilladelser, arbejdsforhold og dokumentation.

Sikre dig derfor, at entreprenøren har styr på PSS-planer (Plan for sikkerhed og sundhed), arbejdsprocesser og eventuelt asbestcertificeringer. Og lav aftaler som ”igangsætning af egentlig nedbrydning afhænger af godkendt sanering” og hvordan vejesedlerne fra det afleverede byggeaffald bliver indsendt til kommunen.

Vejesedlerne er din dokumentation for, at affaldet er blevet korrekt afskaffet. 

#13
Sikre dig, at du som bygherre forbeholder dig retten til at annullere udbuddet.

Hvordan vælger du så det bedste tilbud?

Når du har læst de 13 tips, skrevet dit udbudsmateriale og udvalgt 3-4 entreprenører, får du om lidt nogle tilbud påsaneringsopgaver, nedrivning og bortskaffelse af byggeaffaldet.

Her skal du være opmærksom på, om nedriveren forholder sig til dit materiale.

Det er afgørende, at alle de opgaver, du ønskede løst, er beskrevet i materialet – og i tilbuddet. Det er ekstraopgaverne, der får økonomien til at løbe løbsk.
Kontakt os i dag
og få aftalt en miljøkortlægning

Ring 30 20 10 70
eller