Sådan planlægger du den gode nedrivning

Hvordan får du de bedste tilbud på din nedrivning? Og hvordan kommer du nemmeste gennem det kommunale bureaukrati samtidig med, at du sikrer at du og din entreprenør overholder alle regler om affaldsanmeldelse og arbejdsmiljø
(som du faktisk er ansvarlig for)?

Følg denne guide og kom nemt gennem processen uden at få grå hår.

Søg en nedrivningstilladelse

Første skridt er at ansøge kommunen om en nedrivningstilladelse. Den gælder i 12 måneder. Behandlingstiden varierer fra kommune til kommune

OBS! Vær opmærksom på, at det kun er bygningsejeren, der kan ansøge om nedrivningstilladelse.

Få udført en miljøkortlægning

Når kommunen har godkendt din nedrivningstilladelse, skal du have udført en miljøkortlægning af bygningen. Her undersøges hvilke potentielt sundhedsskadelige og miljøfarlige stoffer, som asbest, PCB, tungmetaller, PAH’er (tjærestoffer) og klorparaffiner, der findes i de dele af bygningen, som skal rivers ned.

Miljøkortlægningen skal efterfølgende bruges til at anmelde affald til kommunen. Derudover er den nødvendig for at overholde arbejdsmiljøbekendtgørelsen, hvilket er dit ansvar som bygherre.

Men en grundig miljøkortlægning er også det bedste udgangspunkt for at få det bedste nedrivningstilbud. Når nedrivningsfirmaet på forhånd kender samtlige arbejdsopgaver samt alle miljøskadelige stoffer, kan nedriver give et tilbud, hvor mindre risiko for at ubekendte dukker op under nedrivningsarbejdet. Disse kan ofte være med til at vælte økonomien i nedrivningen.

Læs også vores guide Miljøscreening eller miljøkortlægning - hvad skal du vælge?

OBS: Milva anbefaler som udgangspunkt altid en komplet miljø- og ressourcekortlægning. Så er der styr på alt – inkl. mængder, der er essentielt til anmeldelse af byggeaffald. Det er som udgangspunkt ikke tilfældet, når man får en miljøscreening.

Læs hvordan vi kortlægger mindre projekter som enfamilieshus eller sommerhuse.

Anmeld dit byggeaffald

Herefter skal du anmelde dit byggeaffald til kommunen. Det skal ske senest 14 dage før nedrivning, og er et krav før arbejdet må påbegyndes. Dette kan også gøres i samarbejde med Milva eller med entreprenøren, hvis du vil slippe for bureaukratiet.

Med en grundig miljøkortlægning er anmeldelse af byggeaffald ingen sag. Med en overfladisk miljøscreening risikerer du til gengæld, at kommunen kræver opfølgende prøveudtag og bedre dokumentation af ejendommen.

OBS! Det er ulovligt at påbegynde hele eller dele af nedrivningen, før affaldsanmeldelsen er godkendt. I værste fald kan det medføre store bøder.

Planlæg hvad der skal laves

Med overblik over byggeaffald og saneringsopgaver kan du begynde at indhente tilbud på nedrivning og bortskaffelse af affald. Eller vælge at gøre det selv.

Der kan være mange penge at spare ved selv at trække i arbejdstøjet. Men arbejdet kan også være forbundet med sundhedsrisici og mulighed for fejl - især i forbindelse med saneringsopgaver.

Læs eventuelt vores guide: Sådan får du den bedste pris på nedrivning af dit hus

Arbejde med asbest kræver autorisation

Fra 1. juli 2024 skal virksomheder være autoriserede for at nedrive asbest - dog med en periode på 6 måneder til at blive autoriseret.

Frem til 1. januar 2025 vil privatpersoner stadig lovligt kunne nedrive fx et asbesttag. Arbejdstilsynet anbefaler dog, at private får hjælp fra professionelle firmaer til at fjerne asbest ”på en forsvarlig og sikker måde”

Indhent tilbud på nedrivningen

Når du har bestemt hvilke arbejdsopgaver, du vil sende i udbud, skal selve udbuddet formuleres.

Jo bedre miljøkortlægning, jo mere retvisende tilbud kan du indhente fra entreprenøren. Så enkelt er det. En god kortlægning medfører, at der er mindre risiko for at ubekendte dukker op under arbejdet, hvilket kan medføre uforholdsmæssigt store ekstraudgifter for bygherre.

Husk: Den billigste pris i tilbuddet betyder nødvendigvis ikke den billigste pris ved afsluttet arbejde. Rådfør dig med din uvildige byggerådgiver inden du vælger en entreprenør.

Ha styr på aftalerne under udførelsen

Udførelsen. Når huset skal rives ned og affaldet bortskaffes, er det vigtigt, at have klare aftaler med den valgte entreprenør eller andre samarbejdspartnere (f.eks. hvis du udfører noget af arbejdet selv). Husk at aftale en proces for, hvordan vejesedlerne fra det afleverede byggeaffald bliver indsendt til kommunen.Vejesedlerne er din dokumentation for at affaldet er blevet korrekt afskaffet.

OBS! Selvom du hyrer en entreprenør, har du som bygherre stadig ansvar for de udførendes arbejdsforhold. Det forpligter dig til at have styr på PSS-planer (Plan for sikkerhed og sundhed), arbejdsprocesser og eventuelt asbestcertificeringer.

Afslut og færdigmeld nedrivningen

Når arbejdet er overstået skal du have afsluttet din sag. Det gør du ved at indsende kvitteringer på dit affald. Som det sidste skal du færdigmelde nedrivningen til kommunen og sikre dig, at BBR er blevet opdateret med de nye oplysninger.

Hvis du har benyttet en entreprenør, er det vigtigt, at du og din entreprenør har lavet en proces for, hvordan vejesedlerne fra det afleverede affald bliver indsendt til kommunen.

OBS: Uden vejesedler kan affaldet betragtes som ulovligt bortskaffet, hvilket kan medføre store bøder alt afhængigt af affaldstypen.
Kontakt os i dag
og få aftalt en miljøkortlægning

Ring 30 20 10 70
eller